Η αρχή ελέγχου των μέσων ενημέρωσης της χώρας μπλόκαρε την πρόσβαση στις VoA και DW αφού αρνήθηκαν να λάβουν άδεια εκπομπής

Η τουρκική ραδιοτηλεοπτική αρχή (RTUK) μπλόκαρε τους ιστότοπους του γερμανικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα Deutsche Welle (DW) και του αμερικανικού διεθνούς ραδιοφωνικού σταθμού Voice of America (VoA). Το μπλοκάρισμα έγινε αφού τα πρακτορεία αρνήθηκαν να αποκτήσουν άδεια εκπομπής ή να τροποποιήσουν τις ιστοσελίδες τους ώστε να συμμορφωθούν με τους τοπικούς νόμους.

Και τα δύο πρακτορεία απάντησαν στον αποκλεισμό δημοσιεύοντας οδηγίες στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέγοντας στους χρήστες πώς να παρακάμψουν τους περιορισμούς. Σχολιάζοντας την απαγόρευση, ο διευθυντής της DW, Peter Limbourg, υποσχέθηκε να προσβάλει την κίνηση της ρυθμιστικής αρχής στο δικαστήριο.

«Η DW θα κινηθεί νομικά κατά του αποκλεισμού», δήλωσε ο Limbourg σε συνέντευξή του στους Financial Times. Το πρακτορείο έχει επανειλημμένα προσπαθήσει να πει στην τουρκική εποπτική αρχή των μέσων ενημέρωσης «γιατί δεν μπορούσε να συμμορφωθεί με το αίτημα να λάβει άδεια, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι τα αδειοδοτημένα μέσα ενημέρωσης στην Τουρκία υποχρεούνται να διαγράφουν περιεχόμενο που η εποπτική αρχή θεωρεί ακατάλληλο», πρόσθεσε.

Η μητρική εταιρεία του VoA, ο Οργανισμός Παγκόσμιων Μέσων Ενημέρωσης των ΗΠΑ (USAGM), κατήγγειλε την απαγόρευση ως πράξη «λογοκρισίας» από τις τουρκικές αρχές. Το RTUK έχει κάνει μια «ανησυχητική επιλογή» να λογοκρίνει το διαδίκτυο, ανέφερε σε δήλωσή του ο εκτελών χρέη διευθύνοντος συμβούλου του USAGM, Kelu Chao.

«Το κοινό στην Τουρκία αξίζει να έχει πρόσβαση σε ειδήσεις βασισμένες σε γεγονότα για τον κόσμο γύρω του. Παρά την τελευταία αυτή επίθεση κατά της ελευθερίας του Τύπου, η USAGM δεν θα πτοηθεί στην αποστολή της να υποστηρίξει την ελεύθερη ροή πληροφοριών προς τους ανθρώπους στην Τουρκία και σε όλο τον κόσμο», πρόσθεσε ο Chao.

Πίσω στις 21 Φεβρουαρίου, το RTUK απαίτησε από τις DW, VoA και Euronews να αποκτήσουν άδειες μετάδοσης για τους ιστότοπούς τους εντός 72 ωρών, επικαλούμενο έναν κανονισμό του 2019 που έχει επεκτείνει σημαντικά τις εξουσίες του εποπτικού φορέα των μέσων ενημέρωσης. Όλα τα στοχοποιημένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, ωστόσο, αρνήθηκαν να συμμορφωθούν, επιμένοντας ότι η απαίτηση αυτή ισοδυναμεί με «λογοκρισία».

«Η αδειοδότηση είναι ο κανόνας για τις ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, επειδή το ραδιοτηλεοπτικό φάσμα είναι ένας πεπερασμένος δημόσιος πόρος και οι κυβερνήσεις έχουν αναγνωρισμένη ευθύνη να ρυθμίζουν το φάσμα για να διασφαλίζουν ότι χρησιμοποιείται προς το συμφέρον του ευρύτερου κοινού. Το διαδίκτυο, αντίθετα, δεν είναι ένας περιορισμένος πόρος, και ο μόνος πιθανός σκοπός μιας απαίτησης αδειοδότησης για τη διανομή στο διαδίκτυο είναι να επιτρέπει τη λογοκρισία», ανέφερε τότε η VoA σε ανακοίνωσή της.

Ενώ η DW παρείχε μια παρόμοια άποψη για την κατάσταση, το Euronews υπέκυψε τελικά στην πίεση του RTUK, κάνοντας τροποποιήσεις στην ιστοσελίδα του. Η τουρκική αρχή ελέγχου των μέσων ενημέρωσης απέσυρε το αίτημα αδειοδότησης που είχε υποβάλει στο Euronews στα μέσα Απριλίου.

Ο αποκλεισμός της DW και της VoA έχει ήδη καταδικαστεί από διάφορες ενώσεις δημοσιογράφων. Η Ένωση Γερμανών Δημοσιογράφων (DJV), για παράδειγμα, προέτρεψε το Βερολίνο να ασκήσει πίεση στην Τουρκία για να ανατρέψει την απαγόρευση.

«Η επιβολή απαγόρευσης πρόσβασης στην Deutsche Welle δεν μπορεί να εξηγηθεί με τίποτε άλλο παρά με την απόλυτη αυθαιρεσία της απολυταρχίας του Ερντογάν», δήλωσε ο πρόεδρος του DJV Φρανκ Ούμπερταλ, επιμένοντας ότι η DW παρέχει «ανεξάρτητη και κριτική δημοσιογραφία».

Ο Γερμανός εκπρόσωπος των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, Κρίστιαν Μιρ, έδωσε παρόμοια άποψη, κατηγορώντας την κυβέρνηση του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ότι επιδιώκει να επεκτείνει τις «συνεχείς επιθέσεις της κατά των ανεξάρτητων μέσων ενημέρωσης», στοχοποιώντας και διεθνή μέσα.


Μετάφραση από το πρωτότυπο: Καταχανάς (Γ. Μεταξάς)

Πηγή: Russia Today (RT)